Danas je Međunarodni dan maternjeg jezika

560bd2a8-dc10-479e-8450-0f700a0a0a66-evropskidanjezikaGOOGLE-preview

Međunarodni dan maternjeg jezika obeležava se danas u znak sećanja na studente koji su 21. februara 1952. godine ubijeni u Daki u Istočnom Pakistanu zato što su protestovali jer njihov maternji jezik nije proglašen zvaničnim. Obeležavanje ovog datuma ustanovio je UNESCO 1999. godine sa ciljem promovisanja jezičke i kulturne raznolikosti.

Kako navode iz Kancelarije za ljudska i manjinska prava, u Srbiji živi više od 30 etničkih zajednica koje govore različitim jezicima, a u službenoj upotrebi je 11 jezika manjina u 42 lokalne samouprave. Obrazovanje na jezicima nacionalnih manjina u osnovnim školama organizovano je na osam jezika, dok se pravo na informisanje na manjinskim jezicima putem štampanih i elektronskih medija ostvaruje na 15 jezika.

Kako je objasnio profesor srpskog jezika i književnosti dr Srđan Srdić sva znanja koja imamo dolaze od jezika. – Takođe, mi svoje znanje stičemo kroz jezik i trebalo bi dalje da upotrebaljavamo ta znanja prvenstveno kao jedno jezičko sredstvo unapređenja naših života. Samim tim, ukoliko ne postoji jedan veoma kreativan odnos između jezika i onih koji upotrebljavaju, znaju taj jezik, jako je teško očekivati da će doći do kontekstualizacije znanja onako kako bi to trebalo da se desi u jednom sad već visoko civilizovanom društvu – rekao je Srdić.

Svaki jezik ima određeni broj govornika, a tamo gde se ta cifra meri tek milionima, prema rečima Srdića, postoji objektivna opasnost da taj jezik istorijski i nestane. – Ukoliko jedna, koliko god mala bila, grupacija ima nameru da se održi u tom jezičkom polju ona mora jako ozbiljno da se pozabavi vlastitim jezikom, pre svega da ga jako dobro poznaje, a onda da zna koje mehanizme upotrebljava da bi taj jezik ostao da živi paralelno sa govornicima – objasnio je profesor.

Osvrćući se na srpski jezik danas, Srdić kaže da ne postoji sistemska briga o njemu, već samo sporadični i kratkoročni pokušaji. – Morate da imate školski sistem koji funskcioniše, a vi ga danas nemate. Ukoliko nema temeljnog, osmišljenog, ispravno realizovanog školskog sistema, tada ta briga ne može da postoji, a da daje neke rezultate. To bi moralo da bude jedna koncepcije koja je zamišljena tako da funkcioniše ne jedan dan, ne dva dana, već decenijama – izričit je Srdić.

560bd2a8-dc10-479e-8450-0f700a0a0a66-evropskidanjezikaGOOGLE-preview

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *