Na Svetski dan potrošača upozoravaju na oprez pri elektronskoj trgovini

DSC02237

U Kikindi i Srbiji, kao i u celom svetu, 15. mart obeležava se kao Svetski dan potrošača. Tržišna utakmica trgovaca dovela je do situacije da kupci moraju biti na oprezu pri kupovini kako ne bi bili prinuđeni da zaštitu svojih prava traže naknadno.

Tržišna inspekcija dužna je da vrši kontrole po redovnom postupku, ali i po prijavi građana, kakvih je u Severnobanatskom okrugu bilo ukupno 29 u prethodnoj godini. Najveći broj prijava odnosio se na neuvažavanje reklamacije potrošača od strane trgovaca, neizdavanje računa, neisticanje cena, kao i obmanjivanje potrošača, a u 16 slučajeva zaista su uočene nepravilnosti u radu nakon čega je protiv određenih subjekata pokrenut i prekršajni postupak.

Nacionalna organizacija potrošača Srbije ( NOPS ), objavila je na svojoj internet stranici statistiku najčešćih pritužbi građana na povredu prava potrošača. Na vrhu te liste, kada je u pitanju trgovina robom, nalaze se telefoni, patike, laptopovi, tableti i odeća , dok je u oblasti prometa uslugama najviše prigovora bilo na pretplate za mobilnu telefoniju, stavke u vezi sa sa snabdevanjem električnom energijom, fiksnim internetom, kablovskom televizijom i drugim. Ovakva slika primetna je i u Kikindi, ali u lokalnom Udruženju potrošača naglašavaju da ovoj listi treba dodati i prigovore na usluge snabdevanja gasom, koji su sve češći među Kikinđanima.

Tržišni inspektor za Severnobanatski okrug Milosav Bulatović apeluje na poseban oprez potrošača koji trgovinu obavljaju elektronskim putem. -Potrošači upušteni u trgovinu sa fizičkim licima koji nabavljaju robu ili vrše promet preko društvenih mreža, kao što je fejsbuk, rizikuju da robu dobiju od nelegalnih trgovaca, a time sebi uskraćuju prava koja imaju pri kupovini od legalnih trgovaca – upozorava Bulatović.

Pored stalnih saveta udruženja potrošača i tržišne inspekcije da građani prilikom kupovine insistiraju na dobijanju računa, neophodno je i da kupci znaju svoja prava.

S toga evo nekoliko prava u brojkama:

Iako kupac nema garanciju za kupljeni proizvod, ima pravo u roku od dve godine da izvrši reklamaciju, a šest meseci da robu koja nije ispravna zameni ili traži novac nazad. Rok u kom trgovac mora da odgovori na reklamaciju je osam dana, dok u roku od 15 dana o prihvaćenoj reklamaciji mora doneti rešenje. Kada je u pitanju tehnička roba ili nameštaj, taj rok je 30 dana. Za robu kupljenu na daljinu ( TV prodaja, internet, katalog… ), postoji rok od 14 dana u kom kupac ima pravo da se predomisli i vrati robu bez ikakvog obrazloženja, a u tom slučaju prodavac je u obavezi da za 14 dana vrati novac. Važno je napomenuti da se za robu koja je predmet spora, a čija vrednost ne prelazi 500.000, 00 dinara, ne plaćaju sudske takse.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *